SOCIAAL CENTRUM in CAPAO BONITO

BRAZILIÉ

Dit land is met 8½ miljoen vierkante kilometer het grootste land van Zuid-Amerika, het bestaat uit bijna de helft van dit continent.  Het is het 5de grootste land ter wereld.

HENK HELSLOOT

Enige jaren geleden kwamen 2 bestuursleden van NIBEKI - Peter Harte en Piet van Beek - in contact met de priester Henk Helsloot. Hij bleek een man met een indrukwekkend verhaal. Al vroeg in zijn priestertijd wist Henk dat hij zijn talenten wilde inzetten voor de leef verbetering van de mensen die niet hebben: Brazilië leek Henk wel wat en van bisschop Zwartkruis kreeg hij toestemming om te gaan. Zijn doel was om in dat land de kansloze armen onderwijs aan te bieden en hen daarmee in een positie te brengen om uit die kans loosheid weg te komen. Met zijn stuwende instelling slaagde hij daarin.

Henk vertrekt in 1968 naar Brazilië. Een droom hebben is al iets maar om die droom werkelijkheid te laten worden lukt maar weinigen. Henk deed dat. In 1973 kwam de uitvoering van zijn plannen in een  stroomversnelling. Daarbij kon hij altijd rekenen op financiële steun uit Nederland. De Stichting `HANDREIKING OVER OCEANEN' speelde daarbij een hoofdrol en later ook de stichting NIBEKI en PETER HARTE onze voorzitter.

Door deze steun en gedreven door zijn talenten kwam er een scholengemeenschap voor 500 kinderen tot stand in de plaats Capao Bonito - 250 km ten zuidwesten van Sao Paulo. In de ruim 50 jaar dat Pater Henk actief is, ontwikkelt Henk op een geschonken stuk land van 8ha een campus met onder andere schoollokalen, een kapel en een recreatieruimte. Henk heeft het allemaal kunnen meemaken tot het moment dat hij op 9 september 2018 overlijdt. Nu kijkt hij toe en ziet dat het goed is. 500 kinderen profiteren van zijn inspanningen, krijgen onderwijs, maken muziek en kunnen er op een ontspannen manier volwassen worden.

Uit ons laatste contact met Henk wisten we dat hij op de campus nog een school wilde bouwen voor opleidingen tot manicure of kapster. Met financiële steun van NIBEKI is deze bouw mogelijk gemaakt en het mooie is dat Henk de uitvoering daarvan nog volledig heeft kunnen meemaken.